La metròpolis de Barcelona està sotmesa a la pressió de canvis i transformacions d'abast global que també estan afectant les grans àrees urbanes del món. El context socioeconòmic i geopolític internacional derivat de la globalització, així com la mateixa evolució del país i dels riscos relacionats amb l'augment de les desigualtats i l'exclusió, obliga a pensar com afrontar aquests reptes. Els instruments de governança metropolitana, com ara l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic, volen ajudar a donar resposta a alguns d'aquests reptes des de l'àmbit municipal i local.
La creació de l'Agència és la manera d'organització efectiva per materialitzar la resposta als desafiaments de la realitat social i econòmica metropolitana. Tenint en compte l'abast dels diferents reptes que tenim avui a les ciutats metropolitanes, hi un consens sobre la necessitat d'adoptar un nivell de govern que reflecteixi la ciutat de facto, més enllà de la ciutat administrativa.
En el context socioeconòmic actual, les estructures de govern metropolitanes són una condició clau per impulsar la competitivitat, el creixement sostenible, els transports, el medi ambient i, més globalment, la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes d'un territori. Calia, doncs, que l'AMB disposés d'un organisme propi per afrontar els reptes de l'àmbit econòmic i d'ocupació, amb visió metropolitana conjunta.
Amb l'Agència, les accions de promoció econòmica dels municipis metropolitans estan més ben posicionades per connectar i col·laborar amb altres institucions metropolitanes i regionals: administracions públiques de nivell superior, universitats, entitats empresarials i organismes de recerca. I per fer-ho amb altres àrees metropolitanes de fora del país.
Per diversificar les seves economies, i millorar la qualitat de treball i les condicions de vida de la població, les àrees metropolitanes hauran de donar suport a la innovació a diversos nivells creant un entorn empresarial favorable i, a la vegada, encarar l'ocupació, l'ocupabilitat i la formació, així com la dimensió social de l'economia, per impedir l'exclusió dels grups socials més vulnerables. En tots aquests àmbits, tal com es mostra en aquest document de programació, l'Agència vol tenir un posicionament al servei dels municipis metropolitans.