L'Agència de Desenvolupament Econòmic és un model consensuat amb les ciutats metropolitanes per fer més competitiu el territori.
L'Agència és un instrument de govern en l'àmbit de la metròpolis de Barcelona. El seu objectiu és donar resposta a les necessitats econòmiques i d'ocupació comunes al territori metropolità posant el focus en el foment de la innovació i la reindustrialització, la internacionalització i la promoció i captació de les inversions, a més d'impulsar el mercat de treball dels municipis i donar suport als serveis locals de promoció econòmica.
L'actuació que segueix es fonamenta en una estratègia compartida amb tots els municipis metropolitans. Té la voluntat de convertir-se en un referent de lideratge en l'espai metropolità de Barcelona amb tots els elements de promoció públics i privats de què disposa actualment.
Treballa en la mateixa línia en què actuen les grans àrees metropolitanes europees tant per fer front a les demandes econòmiques i socials com per impulsar la competitivitat, els transports, el creixement sostenible, el medi ambient i, en definitiva, la qualitat de vida de la ciutadania.
La visió de conjunt que aporta l'Agència, la situa en la millor posició per donar suport i coordinar les accions de promoció econòmica dels municipis i establir lligams amb altres administracions, així com amb les universitats, les entitats empresarials o els organismes de recerca. I també li permet desenvolupar projectes en cooperació amb altres àrees metropolitanes europees.
-
Antecedents
La metròpolis de Barcelona està sotmesa a la pressió de canvis i transformacions d'abast global que també estan afectant les grans àrees urbanes del món. El context socioeconòmic i geopolític internacional derivat de la globalització, així com la mateixa evolució del país i dels riscos relacionats amb l'augment de les desigualtats i l'exclusió, obliga a pensar com afrontar aquests reptes. Els instruments de governança metropolitana, com ara l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic, volen ajudar a donar resposta a alguns d'aquests reptes des de l'àmbit municipal i local.
La creació de l'Agència és la manera d'organització efectiva per materialitzar la resposta als desafiaments de la realitat social i econòmica metropolitana. Tenint en compte l'abast dels diferents reptes que tenim avui a les ciutats metropolitanes, hi un consens sobre la necessitat d'adoptar un nivell de govern que reflecteixi la ciutat de facto, més enllà de la ciutat administrativa.
En el context socioeconòmic actual, les estructures de govern metropolitanes són una condició clau per impulsar la competitivitat, el creixement sostenible, els transports, el medi ambient i, més globalment, la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes d'un territori. Calia, doncs, que l'AMB disposés d'un organisme propi per afrontar els reptes de l'àmbit econòmic i d'ocupació, amb visió metropolitana conjunta.
Amb l'Agència, les accions de promoció econòmica dels municipis metropolitans estan més ben posicionades per connectar i col·laborar amb altres institucions metropolitanes i regionals: administracions públiques de nivell superior, universitats, entitats empresarials i organismes de recerca. I per fer-ho amb altres àrees metropolitanes de fora del país.
Per diversificar les seves economies, i millorar la qualitat de treball i les condicions de vida de la població, les àrees metropolitanes hauran de donar suport a la innovació a diversos nivells creant un entorn empresarial favorable i, a la vegada, encarar l'ocupació, l'ocupabilitat i la formació, així com la dimensió social de l'economia, per impedir l'exclusió dels grups socials més vulnerables. En tots aquests àmbits, tal com es mostra en aquest document de programació, l'Agència vol tenir un posicionament al servei dels municipis metropolitans. -
Marc de referència
La creació de l'Agència de Desenvolupament Econòmic es fonamenta en diferents documents normatius i en diversos processos de reflexió estratègica efectuats amb agents del territori durant els darrers anys:
Llei 31/2010, de 3 d'agost, de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. L'AMB té establertes per llei competències en l'àmbit del desenvolupament econòmic per tal de fomentar l'activitat econòmica i la planificació estratègica i promoure l'ocupació i la creació d'empreses: a l'article 14 s'indiquen com a competències de l'AMB "fomentar l'activitat econòmica i promoure l'ocupació i la creació d'empreses en els camps de la indústria, el comerç, els serveis i els recursos turístics".
La Reflexió Estratègica Metropolitana (REM) elaborada per l'AMB (2015). Descriu les prioritats per a un desenvolupament econòmic sostenible. Defineix un conjunt d'objectius i propostes en relació amb la productivitat, la reindustrialització i l'economia del coneixement. Indica "la creació d'una plataforma/sistema obert sobre els serveis existents de les diferents administracions i agents de promoció econòmica metropolitans".
Pacte de govern 2015-2019 de l'AMB. Estableix com a línia d'actuació metropolitana "la promoció de l'activitat econòmica tot impulsant i coordinant les iniciatives de reactivació econòmica i les relatives a la captació d'inversió i talent, així com iniciatives de proximitat i del bé comú".
Pla d'actuació metropolità 2015-2019 de l'AMB. A l'objectiu 2.2 proposa "impulsar un pla de reactivació dels teixits econòmics: reindustrialització, suport a les pimes, microempreses, nous emprenedors i innovació al territori metropolità". I a l'apartat 2.2.1: "elaborar un programa d'intervenció territorial de les necessitats en matèria de reactivació i innovació dels teixits econòmics productius, de necessitats d'infraestructures, de capital humà, i d'innovació i promoció del coneixement". A l'objectiu 2.3 estableix: "crear i posar en marxa l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic en coordinació amb el conjunt d'actors que intervenen al territori". Aquest objectiu es concreta en:- 2.3.1. "Definir les àrees d'activitat de la futura Agència que complementin els serveis locals actuals, particularment en matèria d'internacionalització, captació d'inversions, coordinació intermunicipal, estratègies de creixement i innovació, i transferència de coneixements entre serveis locals, reconeixent les necessitats i sensibilitats dels actors del territori".
- 2.3.2. "Participar de manera activa en la promoció de la marca Barcelona tot incidint en la seva projecció metropolitana".
- 2.3.3. "Coordinar les diferents actuacions i implementacions de desenvolupament econòmic i promoció del territori metropolità amb un compromís de sostenibilitat i minimització de l'impacte ambiental".
Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització de l'AMB - 2018. Les prioritats de l'Agència neixen de la Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització, una agrupació d'un total de 400 participants (càrrecs electes, tècnics municipals, sindicats, patronals, experts i professionals, agents socials i econòmics del territori, representants d'universitats i centres tecnològics i de recerca...) que van treballar durant gairebé dos anys per avançar en el desenvolupament econòmic de la metròpolis. Les estratègies principals es basen a millorar els polígons d'activitat econòmica, promoure la innovació, la transferència de tecnologia i el coneixement, enfortir els sectors amb més potencial industrial i valor afegit, potenciar el capital humà, disposar d'infraestructures adients i d'una logística avançada, definir nous instruments urbanístics i millorar la sostenibilitat.
Acord del Consell Metropolità de l'AMB del 27/02/2018. Aprova la creació de l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic.
Decret 23/2018 de l'AMB. Estableix les funcions de l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic. -
Finalitat
L'Agència de Desenvolupament Econòmic és un nou instrument de treball metropolità per impulsar programes d'internacionalització i promoció d'inversions, fomentar la innovació i la tecnologia i donar suport a l'empresa, l'ocupació i les economies locals emergents.
L'Agència neix amb vocació, òptica i mirada municipalista i la voluntat de cercar acords d'acció, especialment amb els municipis metropolitans, així com amb altres organismes que fan tasques de desenvolupament econòmic en territoris comuns.
L'Agència està al servei dels 36 municipis metropolitans i dels agents socials i econòmics per promoure una economia competitiva, innovadora i preparada per al segle XXI. -
Funcions
Les funcions de l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic estan previstes al Decret 23/2018 de l'AMB:
- Desplegar un programa de suport a la projecció exterior de les activitats econòmiques i de les empreses del territori metropolità, aprofitant les sinergies de col·laboració i cooperació amb altres administracions, organismes i entitats empresarials i municipis.
- Participar en la promoció de la "marca Barcelona" amb aportacions dels municipis que integren l'àrea metropolitana de Barcelona.
- Establir un model metropolità de treball per a la captació d'inversions en tots els seus aspectes, amb accions de recerca d'inversions, inventari de recursos i actius, programes d'atracció i retenció d'inversions i propostes consensuades amb els municipis metropolitans.
- Promoure experiències i projectes metropolitans d'innovació econòmica i social per tal d'ampliar tant la capacitat dels serveis locals de donar suport en aquests aspectes, com de promoure experiències de suport a la innovació social, les empreses emergents i l'emprenedoria.
- Establir una plataforma per a la coordinació de projectes amb universitats, empreses, centres d'excel·lència i municipis, que ajudi a la reactivació econòmica i l'aplicació de projectes de recerca i innovació.
- Promoure accions de reindustrialització i reactivació econòmica al territori metropolità, millorant les inversions, la definició territorial i gestió dels polígons d'activitat econòmica (PAE) i enfortint els sectors amb més potencial industrial i de valor afegit, apostant per sectors estratègics capdavanters, generadors d'ocupació i emprenedoria i creadors de sinergies al territori, entre altres els d'indústria 4.0 i l'economia circular.
- Desenvolupar accions de coordinació i suport als serveis locals de promoció econòmica per tal d'enfortir els serveis actuals a les empreses i a l'emprenedoria, intercanviar experiències i crear una xarxa de bones pràctiques que ajudin a la consolidació de les diverses iniciatives municipals.
- Desenvolupar accions de coordinació i suport al comerç metropolità i a la promoció del sector turístic, intercanviant experiències i creant xarxes de bones pràctiques que ajudin a la consolidació de les diverses iniciatives municipals.
- Mantenir i millorar els sistemes web d'informació d'activitat econòmica a l'àrea metropolitana, per facilitar dades a inversors, operadors, municipis i ciutadania (webs immobiliàries, cercador de serveis, caracterització dels PAE i d'altres plataformes que poguessin sorgir per a aquesta finalitat).
- Promoure l'economia cooperativa, social i solidària (ECSS), l'economia col·laborativa i l'economia verda i agroalimentària en l'àmbit local i metropolità, de manera especial amb actuacions i programes orientats a iniciatives innovadores i projectes de base social i tecnològica, per tal d'enfortir els teixits econòmics locals des d'una perspectiva més innovadora i actual.
- Desenvolupar una nova aproximació metropolitana, amb plena participació dels serveis locals, a la gestió de l'ocupació en el mercat de treball, esbrinant noves eines per adaptar els processos d'informació, orientació, prospecció i inserció a la realitat canviant de l'ocupació i responent a les necessitats del sistema productiu, amb plans concertats amb centres educatius, empreses i municipis.
- Promoure la concertació amb els agents socioeconòmics amb compromís de polítiques actives de promoció econòmica i ocupació en l'àmbit metropolità.
- Àmbits, programes i projectes
- Publicacions informatives