$htmlUtil.escapeAttribute(projecteImatgeTextAlt)

Foment de canals curts de comercialització

Suport als canals curts de comercialització amb polítiques que acostin productors i consumidors.

Fitxa tècnica

Àmbit:
Economies locals emergents
Data projecte:
05.2019
Estat:
En execució
Tipus:
Activitats, Estudis i publicacions, Projectes
Públic:
Ajuntaments, Ciutadania, Empreses, Entitats
Temes:
Comerç, Sistema alimentari
Finalitat:
Aproximar els productors i consumidors de productes agroalimentaris del territori de manera que s'impulsi la responsabilitat social i ambiental, la traçabilitat de la cadena i el comerç i la producció agroalimentaris de proximitat.

Descripció

El projecte vol donar suport als canals curts de comercialització amb polítiques que acostin productors i consumidors, i posicionar l'AMB com a agent dinamitzador d'aquests projectes, a més de facilitar el desenvolupament d'iniciatives pilot i proves pràctiques.

Els productes locals i de proximitat arriben al consumidor principalment a través del circuit curt de comercialització o de la venda directa per part del productor. Com un primer pas per a l'estratègia d'impuls de la política alimentària, el grup de treball del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona ha definit aquests circuits com les cadenes de distribució que contribueixen a mitigar el canvi climàtic, amb un nombre reduït d'intermediaris entre productor i consumidor, amb l'àrea de procedència dels productes restringida al territori de Catalunya i amb models relacionals d'equilibri entre societat i territori.

Al territori metropolità, cada productor fa servir per vendre uns 3 o 4 canals, amb la venda directa a la finca i la venda a botiga de terceres persones com a opcions prioritàries. Aquestes opcions contribueixen a la conservació del territori, eviten els intermediaris, ajuden a ampliar el coneixement de la cadena agroalimentària, a propiciar hàbits de consum més saludables i a la transmissió directa del producte.

Un estudi encarregat a l'Institut Cerdà pel grup de treball del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona indica diversos aspectes a millorar en aquest camp: ampliar la informació sobre la venda de proximitat i el sistema alimentari metropolità; millorar la poca coordinació de les estratègies i accions de les administracions públiques dins del territori i el coneixement de la normativa existent, i establir un control dels sistemes d'acreditació. Pel que fa al foment de la demanda, cal crear estructures de comercialització de proximitat, treballar en la capacitació dels productors per gestionar canals comercials i incentivar la promoció de la venda de proximitat.

Recursos

Compartir